Kody IPI, IPN, ISNI, ISRC, ISWC

Spis treści

W świecie muzycznych metadanych poza informacjami o utworach i nagraniach, które rozpoznajemy na pierwszy rzut oka (jak np. tytuł czy nazwa wykonawcy), możemy znaleźć także różnego rodzaju kody i identyfikatory, zarządzane przez odpowiednie organizacje (np. CISAC i IFPI w Polsce reprezentowane przez odpowiednio ZAiKS i ZPAV) - to takie muzyczne pesele, dzięki którym zidentyfikujemy autora, artystę czy utwór. Sprawdź czy znasz je wszystkie!

📌IPI (Interested Party Information) 

IPI to unikalne identyfikatory przypisywane twórcom i wydawcom (tzw. publisherom, nie wytwórniom muzycznym) przez organizacje zarządzające prawami autorskimi (np. ZAiKS, ASCAP, BMI, SACEM). Służą do jednoznacznej identyfikacji uprawnionych z tytułu praw autorskich do utworów muzycznych na całym świecie.

  • Jak działają kody IPI?
  • Każdy twórca i wydawca ma swój unikalny numer IPI, który pozwala organizacjom zbiorowego zarządzania (OZZ) na prawidłowe przypisywanie i wypłacanie tantiem.
  • Kod IPI jest przypisany do osoby lub podmiotu, a nie do konkretnego utworu – w odróżnieniu od kodu ISWC (który identyfikuje utwory) czy ISRC (który dotyczy nagrań).
  • IPI liczy zwykle 9–11 cyfr i zaczyna się od cyfry „I-”
  • Przykład zastosowania:
  • Twórca rejestruje swój utwór w organizacji zbiorowego zarządzania.
  • Organizacja przypisuje utworowi kod ISWC, ale tantiemy są wypłacane na podstawie kodu IPI twórcy.
  • Jeśli piosenkę stworzyło kilku autorów (np. autor tekstu i kompozytor), organizacja może poprawnie podzielić przychody między nich na podstawie ich kodów IPI.

Dzięki IPI unikamy pomyłek w identyfikacji osób uprawnionych do wynagrodzenia – co jest kluczowe w globalnym rynku muzycznym.

Kody IPI dzielą się na kody przypisane do nazw artystycznych / pseudonimów (IPI name number) oraz kody przypisane do osób fizycznych lub prawnych (IPI base number), np. artysta Prince ma kilka kodów IPI związanych z jego różnymi pseudonimami, pod którymi tworzył, ale tylko jeden podstawowy numer powiązany z jego osobą. 

IPI name number - składa się z 11 cyfr.
IPI base number - składa się z 1 litery, 9 cyfr i cyfry kontrolnej. 

Zanim wprowadzono kody IPI, przed 2001 rokiem, stosowane były kody IPN (Interested Party Number). Zostały one zastąpione przez standard IPI. Jeśli masz do czynienia z kodem IPN, to w dzisiejszych bazach danych może on być już nieaktywny, a jego odpowiednik w systemie IPI będzie mieć nową wartość.

📌ISNI (International Standard Name Identifier) 

ISNI to międzynarodowy, unikalny identyfikator przypisywany osobom i podmiotom działającym w branży kreatywnej – w tym twórcom muzycznym, autorom książek, badaczom, a nawet firmom.

  • Jak działa ISNI?
  • Ma 16 cyfr (np. 0000 0001 2134 567X - ostatni znak może być cyfrą lub literą X).
  • Jest stosowany globalnie i obsługiwany przez Międzynarodową Agencję ISNI.
  • Pomaga rozróżniać osoby o tych samych nazwiskach i unikać pomyłek w bazach danych
  • Może być używany w różnych systemach (np. razem z kodami IPI czy ISWC).

ISNI a muzyka

  • Dla twórców muzycznych ISNI może uzupełniać kod IPI. Przykładowo:
  • IPI używany jest głównie przez organizacje zarządzające prawami autorskimi do podziału tantiem.
  • ISNI ma szersze zastosowanie – może pojawiać się w bazach bibliotek, wydawców, wytwórni i platform streamingowych.

Kto powinien mieć ISNI?

Jeśli jesteś komponujesz muzykę, piszesz teksty, produkujesz lub wydajesz muzykę, to posiadanie ISNI może pomóc w jednoznacznej identyfikacji Twojej działalności na różnych platformach.

  • Aby sprawdzić, czy posiadasz przypisany numer ISNI (International Standard Name Identifier), wykonaj następujące kroki:
  • Odwiedź oficjalną bazę danych ISNI: Przejdź na stronę ⬅️
  • Wprowadź swoje dane: W polu wyszukiwania wpisz swoje imię i nazwisko lub pseudonim artystyczny. Możesz także użyć innych informacji, takich jak nazwa zespołu czy organizacji, z którą jesteś związany.
  • Przeanalizuj wyniki: Jeśli Twoje dane znajdują się w bazie, zobaczysz przypisany numer ISNI oraz powiązane z Tobą informacje. Jeśli nie znajdziesz swojego nazwiska, prawdopodobnie nie masz jeszcze przypisanego numeru ISNI.

Jeśli okaże się, że nie posiadasz numeru ISNI, a chciałbyś go uzyskać, możesz to zrobić za pośrednictwem jednej z agencji rejestracyjnych ISNI. Lista tych agencji oraz informacje na temat procesu rejestracji dostępne są nav➡️ tej stronie

Posiadanie numeru ISNI może ułatwić zarządzanie Twoimi prawami autorskimi oraz jednoznaczną identyfikację w środowisku twórczym.

📌ISRC (International Standard Recording Code) 

To unikalny kod identyfikujący konkretne nagranie dźwiękowe lub audiowizualne. Jest to standard stosowany na całym świecie do śledzenia i raportowania odtworzeń nagrań oraz naliczania tantiem.

Jak wygląda kod ISRC?

  • Ma format XX-YYY-ZZ-NNNNN, gdzie:
  • XX – kod kraju (np. PL dla Polski),
  • YYY – kod wydawcy (np. konkretnej wytwórni),
  • ZZ – dwie ostatnie cyfry roku nadania kodu,
  • NNNNN – unikalny numer nagrania w danym roku.

Przykład: PL-SKX-24-00001 - pierwsze nagranie zarejestrowane w Polsce przez wydawcę o identyfikatorze SKX w 2024 r.

Po co używa się ISRC?

✔️ Identyfikacja nagrań – każde nagranie (nawet różne wykonania tego samego utworu) ma swój własny ISRC.
✔️ Monitorowanie odtworzeń – na platformach streamingowych, w radiach i telewizji.
✔️ Rozliczanie tantiem – organizacje zbiorowego zarządzania (np. ZAiKS, ZPAV) wykorzystują ISRC do rozliczania wynagrodzeń.

ISRC a ISWC – jaka różnica?

  • ISRC – dotyczy konkretnego NAGRANIA (np. wersji studyjnej, akustycznej, live),
  • ISWC – dotyczy KOMPOZYCJI, czyli samego utworu muzycznego jako dzieła autorskiego.

Jak uzyskać ISRC?

  • Można go otrzymać od krajowej agencji ISRC (np. w Polsce przez ZPAV)

Pełna kontrola nad katalogiem – kody są przypisane do Ciebie lub Twojej wytwórni, niezależnie od dystrybutora cyfrowego.
Możliwość łatwego przenoszenia katalogu – zmiana dystrybutora nie wpływa na ISRC, co ułatwia reedycje i raportowanie odtworzeń.
Większa wiarygodność w branży – posiadanie własnego ISRC to znak, że zarządzasz prawami do nagrań profesjonalnie.

Dodatkowe obowiązki – musisz wystąpić do organizacji nadającej oznaczenia producenta nagrania, a następnie samodzielnie nadawać kody każdemu nagraniu i pilnować ich prawidłowego użycia.

  • Niektóre serwisy dystrybucyjne (DistroKid, TuneCore) nadają ISRC automatycznie

Szybkość i wygoda – nie musisz samodzielnie ubiegać się o kod ISRC.

Brak pełnej kontroli – kod jest przypisany do dystrybutora, co może powodować komplikacje, jeśli chcesz zmienić dystrybutora w przyszłości.
Brak unifikacji katalogu – jeśli korzystasz z różnych dystrybutorów, każde nagranie może mieć inny kod nadany przez inną firmę.
Problem przy przenoszeniu katalogu – nie zawsze można użyć tego samego ISRC, jeśli zdecydujesz się na reedycję lub zmianę dystrybucji.

Jeśli masz długoterminowe plany w branży muzycznej, warto mieć własny ISRC, bo ułatwia zarządzanie nagraniami w przyszłości.

📌ISWC - Międzynarodowy standardowy kod utworu muzycznego

Identyfikuje  utwór muzyczny jako unikalny efekt twórczej pracy jednej lub kilku osób, niezależnie od przysługiwania autorskich praw majątkowych, formy dystrybucji czy warunków umów dotyczących utworu.

ISWC jest częścią systemu CIS (Common Information System), który CISAC (Międzynarodowa Konfederacja Stowarzyszeń Autorów i Kompozytorów),  opracowała w celu zarządzania prawami autorskimi w erze cyfrowej. ISWC zostało zatwierdzone przez ISO (International Organization for Standardisation). Oficjalna specyfikacja określa, jak powinna wyglądać struktura ISWC, a także zasady jego nadawania i stosowania.

  • ISWC może być przypisane do każdego utworu muzycznego, opublikowanego lub niepublikowanego, nowo stworzonego lub już istniejącego, w tym między innymi do:
  • utworu muzycznego,
  • opracowania utworu muzycznego,
  • opracowania tekstu utworu,
  • tłumaczenia tekstu utworu,
  • fragmentu utworu,
  • wiązanki (medley).

Utwory zawierające jedynie tekst (tekst piosenek) nie mogą otrzymać ISWC.

Numery ISWC są przydzielane niezależnie od przysługiwania autorskich praw majątkowych. OZZ mogą rejestrować dzieła autorów z domeny publicznej, zgodnie z ich lokalnym prawem i nadawać im numery ISWC. Robi się to zazwyczaj w interesie promowania dziedzictwa narodowego. Na przykład tradycyjny repertuar ludowy, utwory z domeny publicznej, których autorzy są nieznani, mogą być opatrzone numerami ISWC przez upoważnioną lokalną organizację.

Kto może nadać numer ISWC?

Numer ISWC nadaje CISAC, jednak lokalne upoważnione organizacje (np. ZAiKS) są odpowiedzialne za ich przydzielanie. Po rozpatrzeniu wniosku numer ISWC zostanie nadany i zapisany w rejestrze, w którym przechowuje się także odpowiadające numerom metadane opisowe. Baza danych udostępnia informacje o ISWC podmiotom uczestniczącym w rynku kreatywnym (np. firmom zajmującym się organizacją produkcji, wydawcom, sub-wydawcom, platformom cyfrowym, ogółowi społeczeństwa itd.).

Opis kodu ISWC

ISWC dla utworu muzycznego jest przechowywany w bazie danych. Jest on podzielony na trzy elementy, składające się z litery T (prefiks), po której następuje dziewięć cyfr (identyfikator) oraz liczba kontrolna.  Wyłącznie dla ułatwienia czytania jako separatory mogą być stosowane myślniki i kropki.

ISWC T-074.124.590-1

ISWC powinno być również drukowane wraz z informacją o prawach autorskich.

Metadane ISWC

  • Dane zapisane w bazie numerów ISWC muszą zawierać co najmniej następujące elementy:
  • co najmniej jeden oryginalny tytuł utworu wraz z odpowiednim kodem rodzaju tytułu,
  • wszystkich twórców utworu (kompozytorów, autorów, twórców opracowań, tłumaczy itd.) zidentyfikowanych za pomocą numerów IPI i kodów roli,
  • wskazanie czy utwór jest pochodną istniejącego utworu, a jeśli tak, to jakiego typu jest to pochodna.

Lokalnie i globalnie

Większość organizacji zbiorowego zarządzania nadal wymaga własnych wewnętrznych numerów identyfikacyjnych z uwagi na prowadzone przez nie oddzielne bazy danych. ISWC jest jednakże międzynarodowym standardem, który umożliwia automatyczne łączenie baz danych z rożnych organizacji. Nawet jeśli twórca zmieni OZZ na inny,  ISWC jest na stałe przypisany do utworu. Dla wykonawców i autorów ważny jest też numer ISRC identyfikujący wykonanie utworu i jego utrwalenie w postaci fonogramu lub wideogramu.

Zarejestruj utwór w ZAiKS-ie

Podsumowanie

  • IPI (Interested Party Information) to unikalny identyfikator przypisywany twórcom i wydawcom przez organizacje zbiorowego zarządzania, który umożliwia prawidłowe przypisywanie tantiem na całym świecie.
  • ISNI (International Standard Name Identifier) ułatwia jednoznaczną identyfikację twórców i instytucji w międzynarodowych bazach danych – przydaje się zwłaszcza osobom działającym w różnych dziedzinach kultury.
  • ISRC (International Standard Recording Code) identyfikuje konkretne nagrania audio lub wideo i jest kluczowy do śledzenia odtworzeń oraz naliczania tantiem na platformach streamingowych.
  • ISWC (International Standard Musical Work Code) przypisywany jest kompozycjom muzycznym i pozwala organizacjom na ich jednoznaczną identyfikację w globalnym systemie rozliczeń.
  • Wspólne stosowanie kodów IPI, ISNI, ISRC i ISWC umożliwia efektywne zarządzanie prawami autorskimi, zapobiega błędom w identyfikacji i zwiększa przejrzystość w międzynarodowym obrocie muzycznym.
Anna Plaskota
Brakuje odpowiedzi na twoje pytanie?
Zaproponuj temat kolejnego artykułu!

Przydatne dokumenty

Instrukcja zgłaszania utworów w zaiks.online
Statut stowarzyszenia Autorów ZAiKS
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych
No items found.