Networking – po polsku nazywany też sieciowaniem – to inaczej budowanie bazy kontaktów. Jest kluczowym elementem rozwoju kariery w branży muzycznej. Oto kilka wskazówek dotyczących skutecznego networkingu w muzyce.
Networking polega na nawiązywaniu relacji zawodowych z osobami z różnych obszarów przemysłu muzycznego: nie tylko z artystami, ale też menedżerami, producentami, osobami z wytwórni, agencji, a także dziennikarzami i promotorami wydarzeń. Dzięki niemu zyskujemy cenną podstawę do dalszego rozwoju oraz lepsze zrozumienie naszego środowiska pracy.
Jak zacząć networking w branży muzycznej?
📌Poznaj lokalną scenę w Twoim mieście
Udział w koncertach i wydarzeniach, organizacja wspólnych występów czy twórcze współprace to świetna okazja do nawiązywania relacji z innymi artystami czy producentami. Budowanie lokalnej sieci kontaktów może otworzyć drzwi do kolejnych współprodukcji, gościnnych występów i zaproszeń. To również szansa, żeby więcej osób dowiedziało się o Twojej twórczości.
📌Social media i grupy internetowe
Jeśli w Twojej okolicy nie znajdujesz osób o podobnych zainteresowaniach, korzystaj z platform takich jak np. Instagram czy Discord, gdzie znajdziesz nawet bardzo niszowe grupy tematyczne.
📌Wydarzenia branżowe
Uczestnictwo w konferencjach muzycznych, warsztatach i festiwalach to doskonały sposób na poznanie nowych osób i nawiązanie relacji, które mogą być fundamentem dla przyszłych projektów i współpracy. To często wymagające, wielogodzinne wydarzenia, więc warto pamiętać, żeby w chwilach zmęczenia zadbać o siebie, nie bać się wyjść z panelu czy koncertu, jeśli brakuje nam sił. Zarządzanie energią na tego typu wydarzeniach to temat na osobny artykuł.
📌Dołącz do organizacji muzycznych
Członkostwo w związkach zawodowych, stowarzyszeniach muzycznych czy organizacjach, takich jak ZAiKS, otwiera drzwi do cennych zasobów, wsparcia i wydarzeń branżowych. Na przykład ZAiKS prowadzi m.in działalność edukacyjną, Fundusz Popierania Twórczości, a także wspiera fundację Music Export Poland. Więcej informacji o członkowskie w ZAiKS-ie i jego działalności znajdziecie w tym artykule.
Jakie korzyści daje networking?
💡Możliwości współpracy
Dzięki sieci kontaktów możesz angażować się w projekty z innymi artystami i producentami, ale też znaleźć wsparcie menadżera, mentora, agenta, dziennikarza, czy innych specjalistów, których możesz potrzebować.
💡Dostęp do informacji o rynku
Rozmowy z osobami z branży mogą dostarczyć wiedzy o specyfice działania przemysłu muzycznego, a także konkretnych programach i projektach.
💡Wzrost widoczności
Im więcej osób Cię widzi, tym więcej osób Cię zna. To także większa szansa na nowe propozycje koncertów i innych okazji zawodowych.
Jak zadbać o jakość relacji?
To bardzo ważne – po drugiej stronie znajomości zawodowej jest człowiek. Relacje oparte na wzajemnej wartości są znacznie trwalsze.
👉Bądź pomocny
Zanim poprosisz o przysługę, zaoferuj coś od siebie, na przykład poradę, rekomendację czy pomoc w organizacji wydarzenia.
👉Nie bądź nachalny
Staraj się być wytrwały, ale unikaj nachalności. Dobra reputacja w branży to duża wartość, dlatego zadbaj, aby pozostawiać po sobie pozytywne wrażenie.
👉Kontynuacja relacji
Po nawiązaniu kontaktu, przypomnij się po jakimś czasie. Krótkie wiadomości z aktualizacjami czy zaproszenie na swój koncert to świetny sposób na podtrzymanie relacji.
O czym jeszcze warto pamiętać?
📍Utrzymuj równowagę między networkingiem a twórczością
Równowaga między rozwojem artystycznym a sieciowaniem jest kluczowa. Pamiętaj, że musisz mieć coś wartościowego do pokazania, kiedy nadarzy się okazja.
📍Rozejrzyj się za mentorem
Jeśli masz szczęście być w pobliżu osób, które mają doświadczenie i którym ufasz – warto zapytać, czy nie chciałyby wesprzeć Cię swoim doświadczeniem. Czasem może wiązać się to z opłatą, ale bardzo często profesjonaliści wspierają młodszych kolegów bezinteresownie. Mentor w branży muzycznej to bezcenny zasób. Taka osoba może pomóc Ci poruszać się po trudnych aspektach rynku, oferując wskazówki i otwierając drzwi do ważnych kontaktów, czasem dosłownie, bo może np. zabrać Cię na ważne branżowe wydarzenie i połączyć z profesjonalistami, których potrzebujesz. Szukaj osób, które szanujesz i które mają doświadczenie, z którego możesz czerpać – zainwestowany w tę relację czas zwróci się wielokrotnie.
📍Zachowaj cierpliwość
Networking to proces długoterminowy, a relacje należy budować cierpliwie i z zaangażowaniem. Najlepsze kontakty to te, które przynoszą korzyści obu stronom.