Opracowanie utworu folkowego - jak zarejestrować je w ZAiKS-ie?

Spis treści

Polska scena folkowa tętni życiem, łącząc muzyczne korzenie z nowoczesnym brzmieniem. Twórcy, sięgając do tradycji, coraz częściej nadają jej nowe formy – tworząc tzw. opracowania, czyli twórcze interpretacje dawnych utworów. Niezależnie od tego, czy bazują na pieśniach z domeny publicznej, czy przerabiają chronione kompozycje, powinni pamiętać o jednym: odpowiednim zgłoszeniu do ZAiKS-u, które pozwala im legalnie zarabiać na swoim dziele. Jak to zrobić?

Nawet postronni muzyczni obserwatorzy doskonale wiedzą , że polski folk, etno, muzyka ludowa i korzenna mają się w Polsce świetnie. A ci, którzy ją tworzą, należą do niezwykłej plejady ludzi o ogromnej wrażliwości, wyobraźni i talencie. I co ważne, często odmiennym podejściu do tradycji. Niektórzy wierzą, że folk może brzmieć najszczerzej jedynie w swojej czystej formie. Inni chętnie konfrontują, to co tradycyjne z tym, co współczesne: elektroniką, rockiem, punkiem, hip hopem, popem.

Folk jest na tyle specyficznym gatunkiem, że funkcjonuje w kilku wymiarach. Choć często skrojony na współczesne czasy, grany w nowoczesnych klubach, salach koncertowych czy na popowych i offowych festiwalach, jest silnie zakorzeniony w przeszłości. Nie sposób wyobrazić sobie artystów, którzy, grając folk, nie znaliby jego przeszłości. I nie sposób wyobrazić sobie, że współcześni artyści, najmłodsze pokolenia nie sięgają do przebogatej biblioteki utworów, by z nich korzystać, cytować je, interpretować, inspirować się nimi, a także by na ich podstawie tworzyć opracowania.

Czym jest opracowanie?

To tak zwany utwór zależny, czyli utwór, który powstał poprzez twórcze przetworzenie elementów składowych utworu pierwotnego. Więcej o opracowaniu pisaliśmy tutaj.

  • Opracowania mogą powstawać do:
  • Utworów chronionych, do których autorskie prawa majątkowe jeszcze nie wygasły.
  • Utworów z domeny publicznej, czyli takich, do których autorskie prawa majątkowe już wygasły.

W przypadku muzyki folkowej można się najczęściej spotkać właśnie z tym drugim przypadkiem. 

W każdym jednak wariancie warto wiedzieć, że nowo powstały utwór zależny (jakim jest opracowanie) powinien zostać zgłoszony do ZAiKS-u, by twórcy takiego opracowania otrzymywali tantiemy.

Jak zarejestrować opracowanie w ZAiKS-ie?

W przypadku opracowań istnieje kilka ważnych kwestii, o których warto pamiętać:

📍 Opracowanie utworów chronionych

Zgoda twórców lub spadkobierców: Na jakiekolwiek opracowanie (przeróbki) cudzych utworów chronionych należy uzyskać zgodę twórców bądź spadkobierców utworu pierwotnego. Autorskie prawa majątkowe działają do 70 lat od śmierci twórcy, a przy utworach współautorskich 70 lat od daty śmierci ostatniego współtwórcy.

Warto wiedzieć: W przypadku utworów współautorskich należy uzyskać zgodę wszystkich współautorów. Wówczas w zgłoszeniu do ZAiKS-u należy uwzględnić nazwiska wszystkich twórców utworu pierwotnego. Jeżeli utwór pierwotny został zgłoszony jako połączony, to należy wpisać i wybrać twórców tej warstwy, która została zmieniona. Twórcy utworu pierwotnego powinni takie zgłoszenie zaakceptować ze swojego profilu w serwisie zaiks.online. To również oni przyznają autorom opracowania udział za ich wkład.

📍 Opracowanie utworów z domeny publicznej

Materiały źródłowe: Jeżeli opracowanie dotyczy utworu, do którego prawa autorskie wygasły (z tzw. domeny publicznej, czyli od śmierci twórców minęło 70 lat i więcej) warto dołączyć do zgłoszenia materiały źródłowe (zapis nutowy lub nagranie). Pozwoli to rzeczoznawcom ZAiKS-u w sposób rzetelny ocenić utwór i przyznać odpowiedni udział za wkład twórczy.

Rzeczoznawcy ZAiKS-u badają, czy utwór jest opracowaniem twórczym (nie zaś aranżacją czy instrumentacją) i wówczas na mocy obowiązującego Regulaminu repartycji wynagrodzeń autorskich przyznają twórcy opracowania udział od 15% do 85%. Tu sprawa jest prosta, zgoda twórców nie jest wymagana, ale wymagana za to jest analiza rzeczoznawców ZAiKS-u.

Tutorial: Jak zarejestrować opracowanie z domeny publicznej w zaiks.online?

📍 Forma rejestracji w ZAiKS-ie:

Elektronicznie – ZAiKS umożliwia rejestrację opracowań drogą elektroniczną poprzez portal zaiks.online.

  • Online można zgłaszać opracowania:
  • utworów niechronionych (należących do domeny publicznej),
  • utworów twórców żyjących,
  • mieszane, w których np. warstwa słowna stanowi opracowanie tekstu twórcy żyjącego, natomiast warstwa muzyczna to opracowanie utworu niechronionego (Bacha, Chopina lub utworu ludowego).

Zgłaszanie opracowań online wygląda podobnie, jak zgłaszanie utworów pierwotnych, z tą jednak różnicą, że już na wstępie, na drugiej stronie formularza, tam gdzie należy podać tytuł utworu, trzeba również zadeklarować, iż zgłaszany utwór jest opracowaniem.

⚠️ Wyjątek

W chwili obecnej niemożliwe jest zgłaszanie za pośrednictwem serwisu zaiks.online opracowań twórczych dzieł autorów i kompozytorów nieżyjących, od których śmierci nie minęło 70 lat. Tego typu opracowania należy zgłaszać w sposób tradycyjny, na przeznaczonym do tego celu formularzu AO. Formularz musi zawierać podpisy zarówno osoby zgłaszającej, jak i wszystkich spadkobierców nieżyjącego twórcy. Do wypełnionego i podpisanego formularza wystarczy dołączyć nośnik cyfrowy (np. pendrive) zawierający wymagane dokumenty.

Korzyści dla twórców

Dzięki rejestracji opracowań w ZAiKS-ie twórcy mogą zarabiać na swoim wkładzie twórczym, a możliwości rejestracji online znacznie upraszcza ten proces.

Zarejestruj utwór w ZAiKS-ie

Podsumowanie

  • Polski folk ma się świetnie – scena folkowa w Polsce jest różnorodna i dynamiczna, tworzona przez artystów o odmiennej wrażliwości i podejściu do tradycji – od czystych form po eksperymenty z elektroniką, rockiem czy hip-hopem.
  • Folk czerpie z przeszłości – współcześni twórcy nie tylko inspirują się dawną muzyką, ale często tworzą jej opracowania, czyli nowe utwory oparte na utworach pierwotnych.
  • Czym jest opracowanie? – to utwór zależny, powstały poprzez twórcze przetworzenie istniejącego utworu; różni się od aranżacji czy instrumentacji, bo wnosi istotny wkład twórczy.
  • Opracowania a prawa autorskie – jeśli utwór pierwotny jest chroniony, konieczna jest zgoda wszystkich współautorów lub spadkobierców. W przypadku utworów z domeny publicznej (po 70 latach od śmierci twórcy) zgoda nie jest potrzebna.
  • Zgłaszanie do ZAiKS-u – każde opracowanie warto zarejestrować w ZAiKS-ie, aby autor otrzymywał tantiemy. Wymaga to poprawnego zgłoszenia z zaznaczeniem, że chodzi o utwór zależny.
  • Zaiks.online ułatwia rejestrację – zgłoszenia można dokonać elektronicznie, szczególnie w przypadku utworów z domeny publicznej lub twórców żyjących. Dla utworów chronionych przez nieżyjących autorów obowiązuje zgłoszenie tradycyjne.
  • Korzyści dla twórców – rejestracja opracowań daje możliwość legalnego dochodu z twórczości oraz formalne uznanie wkładu artystycznego w rozwój kultury muzycznej.
Aga Samitowska, Łukasz Kamiński
Brakuje odpowiedzi na twoje pytanie?
Zaproponuj temat kolejnego artykułu!

Przydatne dokumenty

Instrukcja zgłaszania utworów w zaiks.online
Statut stowarzyszenia Autorów ZAiKS
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Domena publiczna

Twórczość / zbiór utworów, do których autorskie prawa majątkowe wygasły, lub które nigdy nie były objęte ochroną prawa autorskiego.

Interpretacja utworu

Zmiany dynamiki, artykulacji albo frazowania wprowadzane podczas artystycznego wykonania czyjegoś utworu. Zmiany techniczne, które nie wpływają na indywidualny charakter utworu.

Utwór zależny

Utwór zależny powstaje w wyniku opracowania czyjegoś utworu, zwłaszcza poprzez jego tłumaczenie, przeróbkę lub adaptację.