TikTok
influencer
social media
instrukcja
rozmowa
inspiracja
rejestracja
technologia
umowy
podstawy
ZAiKS
tantiemy
wywiad
twórca
licencja
prawo autorskie
wyników
Nic nie znaleziono
prawo autorskie
8.5.24
6
min

Czy AI może być autorem?

Sztuczna inteligencja, niegdyś zarezerwowana dla świata science fiction, teraz jest częścią naszej codzienności i dostępna jest dla wszystkich. W branży muzycznej szczególnie dużo emocji wzbudza generatywna AI, zdolna do kreowania tekstów, obrazów czy muzyki. ‍.
rozmowa
twórca
30.4.24
2
min

Olga Tuszewska o pracy managerki. Brodka, Zalewski i jak manager może pomóc artyście?

"Albo rozmawiamy, bo ja wierze w ciebie, a ty wierzysz we mnie i jesteśmy partnerami w tym. Albo nie będę nawet próbować. To z dyskusji i otwartości na linii manager-artysta wychodzą fajne rzeczy."
rozmowa
twórca
17.4.24
2
min

Hela - początek kariery, "Mój mały koniec świata" i współpraca z wytwórnią Fonobo

„Nie robię tego tylko dla siebie i po to żeby wyrzucić z siebie jakieś emocje. Liczę, że moje piosenki dadzą komuś jakiś komfort, jakieś poczucie, że nie są w tym sami, bo ja czułam się samotna i to był mój koniec świata. ”
rozmowa
twórca
10.4.24
2
min

Robert Gajewski: Jak wygląda praca managera muzycznego? Cechy dobrego managera

„Manager powinien być kreatywny, empatyczny, umieć słuchać, obserwować i wyciągać z tego wnioski. Naszą rola jako managerów jest zrobienie wszystkiego najlepiej jak potrafimy, doprowadzenie projektu do szczęśliwego końca. Później jest czas na weryfikację.”
prawo autorskie
5.4.24
6
min

Umowa współautorska 

Tworzysz utwór we współpracy z innym autorem np. Ty przygotowujesz tekst, a on odpowiada za melodię albo razem piszecie muzykę? Jeśli tak, Wasze dzieło będzie utworem współautorskim, do którego przysługują Wam wspólne autorskie prawa majątkowe. Żeby uniknąć problemów związanych z tym, kto powinien otrzymać jaki procent tantiem albo kto decyduje o tym, czy wydać zgodę na korzystanie z utworu, podpiszcie umowę współautorską. Co powinno się w niej znaleźć?
rozmowa
twórca
2.4.24
2
min

Lordofon: Od grania w piwnicy do kontraktu z Sony. Jak wyglądała ich droga?

"Ważymy istotę trendów. Robimy rzeczy, które są nasze, ale też jesteśmy świadomi tego czym są współczesne brzmienia i staramy się nie robić czegoś co będzie od czapy."
prawo autorskie
ZAiKS
28.3.24
6
min

Domena publiczna

Jeśli chcesz stworzyć i rozpowszechnić utwór zależny, np. stanowiący opracowanie cover piosenki albo tłumaczenie tekstu, masz obowiązek uzyskać zgodę twórcy utworu pierwotnego. Ustawa o prawie autorskim mówi wyraźnie, że autor oryginału musi wyrazić zezwolenie na rozpowszechnienie twojego opracowania. To ogólna zasada, od której są wyjątki. Jeden z nich dotyczy domeny publicznej. Jeśli utwór pierwotny należy do domeny publicznej, nie musisz starać się o zgodę na udostępnienie opracowania. O tym, czym jest domena publiczna i kiedy utwory do niej przechodzą, przeczytasz poniżej.
rozmowa
twórca
26.3.24
2
min

Jak zarabiać na muzyce do reklam, seriali i filmów? Czym jest synchronizacja?

"Dostaję piany jak słyszę, że ktoś za 500 zł oddał swój utwór. To jest totalnie nie fair. "
prawo autorskie
influencer
social media
20.3.24
6
min

Muzyka w świecie influencerów i postów sponsorowanych, a prawo autorskie

Każdy marketingowiec i sprzedawca wie, że decyzjami zakupowymi w dużej mierze rządzą emocje. A co na nie oddziałuje? Np. muzyka. Zanim jednak influencer lub marka zdecydują się na wykorzystanie muzyki, powinni zastanowić się, jak zrobić to legalnie. I tutaj przydaje się znajomość prawa autorskiego oraz regulaminów najpopularniejszych serwisów społecznościowych.
rozmowa
twórca
19.3.24
2
min

Kasia Lins - wywiad o pisaniu piosenek. Omen, Własna ścieżka, Pisanie dla innych

W sztuce lubię wypruwanie flaków, nadepnięcia na miejsca, które mogą nas zaboleć, sprowokować do jakiejś refleksji, albo obudzić w nas jakieś emocje.
rozmowa
twórca
5.3.24
2
min

1988 - wywiad o byciu producentem. Brodka, Paszport Polityki i łączenie światów

"Poszedłem swoją świadomą drogą."
rozmowa
twórca
27.2.24
2
min

Rosalie.: Motherlode - jak powstawał album? Proces twórczy, Soul i R&B, Lil Zey

"Lubię zmienność. Nie chcę się trzymać kurczowo jednego gatunku muzycznego."
rozmowa
twórca
20.2.24
2
min

dr Aleksandra Sewerynik: Covery a prawo autorskie, Stanowski vs Bartosiewicz, Sztuczna inteligencja

"Najważniejsze jest to, żeby branża nie przegapiła tego momentu - i widać że go nie przegapia - w którym twórca jest wynagradzany za to, że sztuczna inteligencja "mieli" jego twórczość po to, żeby w ogóle mogła działać."
rozmowa
twórca
13.2.24
2
min

Fismoll - wywiad o nowej płycie "Pomiędzy", życiu z muzyki i tworzeniu dla ludzi

"Myślałem sobie: "Serio? Te utwory latały po porodówkach?"
rozmowa
twórca
6.2.24
2
min

Hania Rani - wywiad o tym, jak niezwykła może być kariera muzyczna

"Miałam to szczęście, że zaczęłam pracować z bardzo mądrymi i bardzo doświadczonymi ludźmi, którzy wiedzieli gdzie idę."
rozmowa
twórca
30.1.24
2
min

B.R.O - wywiad o tworzeniu muzyki z influencerami. Ekipa, umowy i Genzie.

"Uważam, że młodzi ludzie sami powinni się dokształcać jeśli chodzi o umowy i prowadzenie swojego muzycznego biznesu."
rozmowa
twórca
23.1.24
2
min

Pawbeats - jak współpracować z innymi artystami?

"Płyty producenckie często traktowane są po macoszemu. Ja jestem bardzo wdzięczny, że te osoby, które decydują się wziąć udział w projekcie, bardzo się w niego angażują."
rozmowa
technologia
16.1.24
2
min

Wojtek Urbański: sztuczna inteligencja vs muzycy

Sztuczna Inteligencja jeśli gdzieś zacznie demolować rynek, to na pewno pierwszym takim rynkiem będzie rynek komercyjny.
inspiracja
rozmowa
9.1.24
2
min

Misia Furtak: wywiad o tym, jak radzić sobie w branży muzycznej.

To taki podcast, którego po prostu trzeba posłuchać, jeżeli chce się zrozumieć cokolwiek w świecie praw autorskich.
prawo autorskie
podstawy
2.11.23
5
min

Osobiste vs. majątkowe – czym się różnią najważniejsze prawa autorskie?

Dlaczego każdy twórca powinien znać podstawy praw autorskich? Bo od tej wiedzy zależą jego dochody. Wiedząc, co chronią te prawa, można z większą świadomością podejmować decyzje biznesowe, a co za tym idzie – więcej zarabiać.
prawo autorskie
31.10.23
5
min

Utwór – co to jest?

Czy tekst refrenu albo niedokończona melodia to już utwory? A krótki dżingiel do spotu reklamowego?
podstawy
20.10.23
4
min

Publishing – 5 najważniejszych pytań i odpowiedzi

W Polsce publisherów utożsamia się z wytwórniami muzycznymi, a to błąd. Firmy publishingowi mają inny zakres działań niż wytwórnie. Są partnerami twórców, reprezentują ich interesy i dbają o pozyskiwanie zleceń.
prawo autorskie
podstawy
19.10.23
4
min

Cover - czy możesz śpiewać cudze piosenki na YouTube?

Branża muzyczna zna przypadki coverów, które stały się popularniejsze niż utwory oryginalne. Czy to znaczy, że każdy może zaśpiewać cudzy utwór i wrzucić nagranie np. na YouTube’a?
prawo autorskie
18.10.23
6
min

Autorskie prawa zależne. Wyjaśniamy podstawy

Czy można swobodnie modyfikować utwory innych twórców i dowolnie korzystać z przerobionej wersji? Pomijając wyjątki, odpowiedź powinna brzmieć: nie. Czy zatem po nabyciu autorskich praw majątkowych lub uzyskaniu licencji do utworu można go swobodnie przerabiać? Ponownie musimy zaprzeczyć.
podstawy
17.10.23
5
min

Połączenie muzyki i filmu. O co chodzi w synchronizacji?

Sformułowanie, które używane jest do opisania zasad formalnych połączenia utworu muzycznego z obrazem, nie jest zapisane w żadnej ustawie. Mowa o słowie “synchronizacja”.
podstawy
16.10.23
4
min

Utwór połączony a współautorski – jak je rozróżnić?

Gdy kilka osób razem coś stworzy, powstanie utwór połączony albo współautorski. Jaka jest między nimi różnica? Zasadnicza, ponieważ od niej zależy, w jaki sposób będzie się na utworze zarabiać i jak się będzie nim zarządzać.
prawo autorskie
podstawy
16.10.23
3
min

Prawa pokrewne – krótki przewodnik

Pełna nazwa ustawy do której się odnosimy mówiąc o prawach twórców brzmi: ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Czym są prawa pokrewne? Kogo chronią i jak działają w branży muzycznej?
prawo autorskie
podstawy
15.10.23
5
min

Przeróbki, remiksy, covery - wyjaśniamy podstawy

Każdego dnia na platformy streamingowe trafia około 120 000 nowych “kawałków”. Czy to oznacza, że powstaje aż tak duża liczba nowych utworów?
prawo autorskie
podstawy
8.10.23
6
min

Prawo cytatu

W rozdziale 3. ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zatytułowanym Dozwolony użytek chronionych utworów, znajduje się katalog wyjątków i ograniczeń dla wykonywania przez twórców praw autorskich, umożliwiający korzystanie z utworów bez uprzedniej zgody ich autorów.
prawo autorskie
podstawy
umowy
7.10.23
6
min

Licencja vs. przeniesienie prawa

Czym różni się przekazanie praw od udzielenia licencji. Jakie umowy im towarzyszą i o jakich kwestiach musisz pamiętać, zanim je podpiszesz?
ZAiKS
podstawy
tantiemy
6.10.23
5
min

Co to jest ZAiKS? Odpowiadamy w pięciu punktach

Powiedzmy, że stworzyłeś utwór. Od momentu jego ustalenia przysługują ci prawa autorskie. Co to oznacza w praktyce? To, że masz prawo do wynagrodzenia gdy inni korzystają z twojego utworu. Ale w jaki sposób to monitorować, a także jak negocjować wysokość wynagrodzenia i je egzekwować? Do tych zadań został powołany ZAiKS.
technologia
podstawy
5.10.23
4
min

Co to jest kod ISWC?

Międzynarodowy standardowy kod utworu muzycznego (ISWC) identyfikuje utwór muzyczny jako unikalny twór niematerialny. Identyfikuje efekty twórczości jednej lub więcej osób, niezależnie od statusu praw autorskich, dystrybucji lub umów.
No items found.
1.1.23
min

Czym są pliki „cookies”?

Wyświetlanie 1299 artykułów
zobacz więcej